Jag har tidigare skrivit om hur jag ser att modevärlden och inredningsvärlden närmar sig varandra alltmer, både då branscherna inspirerar varandra och då samarbeten dem emellan är alltfler. Även Stockholms modevecka visar prov på denna utveckligen då många modemärken valde att visa upp sina kollektioner tillsammans med inredning, möbler och konst. För att nämna några så höll Toteme sin visning på Bukowskis i en vacker utställning av Eric Grate och Eva Lange. Filippa K hade sin visning på Nordiska Galleriet, House of Dagmar sin på Dusty Deco och vi på Lineaire hade med våra vikväggar på Rodbjers visning. [caption id="attachment_7456" align="alignnone" width="1187"] Bild från utställningen av Eric Grate och Eva Lange på Bukowskis där Toteme's visning hölls.[/caption] Många inrednings- /möbelmärken beskriver att de inspireras av mode och vice versa, ett exempel på detta är Layered vars slogan är att de är ett "fashion interior brand". Dessutom väljer alltfler modehus designa egna inredningskollektioner, listan kan göras lång med Loewe, Guccis inredningskollektion designad av den kreativa regissören Alessandro Michele, Louis Vuitton's tio inredningsobjekt och möbler, Raf Simons kollektion för Kvadrat, Marni's "playland", Diesel och Moroso's möbelkollektion, Dolce Gabbana och Smegs kökskollektion, för att inte nämna H&M och Zara's inredningsprodukter. [caption id="attachment_7460" align="alignnone" width="1182"] Från Loewe's inredningskollektion[/caption] [caption id="attachment_7457" align="alignnone" width="1182"] Vikvägg från Gucci.[/caption] [caption id="attachment_7458" align="alignnone" width="1500"] Keystone Chair designad av Raf Simons för Kvadrat[/caption] [caption id="attachment_7459" align="alignnone" width="1458"] Stol från Diesel's kollektion med Moroso.[/caption] När jag researchade ämnet "mode möter inredning" så hittade jag bland annat denna spännande artikel från CNN som bekräftar ovan. Sammanfattningsvis så säger artikeln att mode och inredning aldrig tidigare stått varandra så nära som de gör nu och att alltfler modedesigners väljer att skifta fokus från våra kroppar till vårt hem och satsa på inredning. Att det på senare år blivit allt vanligare att modehus gör samarbeten med möbeldesigners och andra formgivare ska vara för att konsumenter idag vill ha en komplett livsstils-erfarenhet och samarbeten mellan mode och inredningsvärlden har visat sig vara fördelaktigt. Att utvidga sig utanför modedesign stärker varumärkeskännedomen och gör att modehusen kan ta del av inredningskakan som enligt Allied Market Research beräknas nå 27 miljarder dollar 2020. För många modehus är detta dock inte nytt då Ralph Lauren Home funnit sedan 1983, Missoni Home sedan 1983, Fendi Casa sedan 1989, Versace Home sedan 1992 och Armani Casa sedan 2000. Enligt artikeln kommer vi få se fler modehus flytta röra sig in i livsstils segmentet såsom exempelvis samarbetet mellan Byredo och Ikea där de tar fram dofter för hemmet som ska lanseras 2019. Även jag tror att vi få se hur mode och inredningsvärlden fortsätter närma sig varandra och jag tror vi har mycket spännande att se fram emot.