Annons
Annons


Styling för Farrow and Ball


I förra veckan fick jag i uppdrag att styla ett skyltfönster för ett event som Farrow & Ball skulle ha i ABC Färgekonomi‘s nyförvärvade butik Björklund & Wingqvist på Kungsholmen. Grand Relations som är Farrow & Ball’s PR-byrå fixade tillsammans med ABC Färgekonomi / Björklund Wingkvist ett fantastiskt fint event där Farrow & Ball’s färgexpert Patrick O´Donnell berättade om nyheter och trender.

Annons

Det var ett extra kul uppdrag för mig då jag verkligen genuint tycker mycket om alla som var inblandade. Jag har själv  målat allt hemma med Farrow & Ball och använder dem så ofta jag kan i projekt. Det finns ett ”ordspråk” som går enligt följande: att ”det är lätt att vara inredare om man använder färger från Farrow & Ball”, vilket jag verkligen kan hålla med om.

ABC Färgekonomi på Birger Jarlsgatan är färgbutiken där jag alltid fått och får den bästa hjälpen och det bästa bemötandet. Butiken drivs med stor glöd av Tony och Erik som för fyra år sedan tog över butiken från sina pappor som i sin tur startade den år 1976. Detta sammantaget har gjort att det är på just ABC Färgekonomi som jag köper all min färg. Sist men inte minst så var det Grand Relation som höll i eventet och dem gillar jag mycket för att de alltid levererar snygga och genomarbetade event samt för att personerna bakom, Tove, Hans, Petra, Rebecca, Sanna, Victoria och Beryl, alla är väldigt härliga.

Nog om alla inbladade nu, för en annan stor del till  varför uppdraget var så kul var för att jag fick fria händer att göra vad jag ville samt att alla på ABC Färgekonomi och Björklund & Wingqvist var oerhört behjälpliga – tack! Men med fria händer så tänkte jag självklart direkt att ”wow, jag göra något helt galet”, sen sansade jag mig och kände att jag verkligen ville tillgodose Farrow & Ball’s egen estetik samt att min egen smak är rätt sober också. Så slutresultatet blev inte galet alls, vilket ni kommer få se.

För att ge lite inblick i hur jag arbetade och tänkte så tänker jag presentera steg för steg i processen dvs. researchen, vad utgångspunkten var, hur min inspiration / moodboard såg ut samt slutresultatet.

Utgångspunkten var som ni förstår skyltfönstret med den tidigare stylingen.

Utgångspunkten var även hur Farrow & Ball’s butiker och skyltfönster brukar se ut och jag kom fram till att ett typiskt exempel på just detta var enligt nedan.

 

Full av inspiration från att har varit Paris så kokade jag ner min inspiration och mitt moodboard för skyltfönstret till:

Därefter tog jag fram en enkel skiss över skyltfönstret och hur jag tänkte att dispositionen skulle se ut, vilket såg ut såhär:Därefter färgsatte jag denna skiss i två olika alternativ för att se vilken som kändes bäst, de två olika alternativen ser ni nedan.

Det slutade med att jag valde det första alternativet då jag tyckte att det var det som kändes mest aktuellt. Därefter beställdes tyg, piedestaler och de senare målades i olika kulörer som gick ton i ton. Kulörerna är från vänster: Clunch, Skimming Stone, Cornforth White och slutligen Great White. Nedan ser ni det slutgiltiga resultatet. Jag blev verkligen nöjd då jag tyckte att det blev en sober och aktuell skyltning som inger en exklusiv känsla. Vilket är saker som jag samtliga förknippar med Farrow & Ball. 

Här är ett smakprov på hur blominstallationerna i butiken såg ut under eventen, tycker att jag lyckades få dem riktigt höstiga, vilket var min tanke.

Min grymma bloggkollega Ulrika Randell (Seventeen doors) beskrev eventet så bra här.

DELA (65)
PINNA (0)

Kommentera | Translate


Annons


Laddar