[caption id="attachment_8117" align="alignnone" width="1232"] Axel Einar Hjorth’s BORD ’Mora’, framtagen för Stockholm mässan 1930. Vaserna är designade av Wilhelm Kåge’s cirka 1940. Den vackra mattan är designad av Brita Grahn 1949. Stolen i mahogany och läder är designad av Frits Henningsen på 1940-talet. Den afrikanska masken är Claes privata.[/caption] I förra veckan var jag på en frukost och förhandsvisning av Bukowskis auktion 'Modern art + design' som hölls igår. Under frukosten hölls en paneldiskussion ledd av Sara Bourke från Bukowskis. För att få olika infallsvinklar och olika syn på design, konst bestod panelen av Eva Seeman från Bukowskis, grundaren av Modernity, Andrew Duncanson, Claes Juhlin som är modechef på King och aspirerande samlare och inredaren Daniel Östman. Det blev en intressant diskussion där allt från synen på vad som skiljer konst och design åt, till favoritdesigners togs upp. Favoritdesigner för Claes Juhlin var Axel Einar Hjort (vilket även går att utvinna ur bilderna nedan) medan det för Daniel Östman var Jean Michel Frank. Andrew Duncanson och Eva Seeman höll sig lite mer neutrala och avslöjade inte sina favoriter. I samband med denna auktion hade Claes Juhlin i sitt eget hem fått styla 4 bilder med egen utvald design och konst från auktionen. Ett koncept som jag verkligen tycker att Bukowskis bör spinna vidare på- att låta en person välja ut sina favoriter och på det sättet göra en personlig tolkning av auktionen eller en specifik utställning ger auktionen och objekten en ytterligare dimension som verkligen väcker intresse. Nedan ser ni 3 av de 4 vackra bilderna som Claes Juhlin skapade. Den fjärde bilden ser ni ovan, bordet på den bilden är designat av Axel Einar Hjort och i det blev jag verkligen kär i då jag såg det på Bukowskis, jag älskar detaljrikedomen. Bilden ovan är även min favorit då jag gillar värmen som det senapsgula skänker, av den anledningen kommer första bilden nedan på plats nummer två. På Claes Instagram som ni hittar här har skrivit om varje bild och här kan ni läsa en intervju med Claes gällande bilderna och stylingen. Alla bilder är tagna av Andreas Johansson. [caption id="attachment_8118" align="alignnone" width="1212"] Konstverket ’Concetto Spaziale’ av Lucio Fontana hänger ovanför Axel Einar Hjorth’s bord ’Sandhamn’ med kalkstenskiva och tall underrede från 1929. Mässinglampan från 1940-talet är designad av Hans Bergström. Mattan ’Salerno’ designades 1949 av Barbro Nilsson’s för AB Märta Måås-Fjetterström. Keramik tillbringaren ’Femme du Barbu’ designades 1953 av Pablo Picasso.[/caption] [caption id="attachment_8119" align="alignnone" width="1292"] Tavla av Antoni Tàpies’ ’Petit Vellut Vermell (Pequeño Terciopelo Granate y Gris)’ (1964), stol designad av Carlo Bugatti, ljusstake från 1940-talet för Svenskt Tenn. Fåtöljen är även den från Svenskt tenn designades på 1930-talet av Björn Trägårdh.[/caption] [caption id="attachment_8120" align="alignnone" width="1293"] A Fritz Hansen ’1669’ fåtölj i fårskinn från 1942, Tavlan ’Grå Relief’ designad av Gösta ”GAN” Adrian-Nilsson’s 1932. Stenskulpturen i form av en isbjörn designad av Michael Schilkin 1945, Axel Einar Hjorth’s ’Sandhamn’ bord från 1929. Henry Moore’s ’Reclining Figure’ i brons från 1955.[/caption]